torsdag 3 mars 2011

Sujatas Butter Chicken

En dag för flera år sedan satt jag och tittade på yngsta sonens fotbollsmatch i skolan. Jag började prata med en annan mamma, Sujata från Indien. Vi hittade ett gemensamt intresse, Mat! Jag bad henne lära mig laga äkta Indisk mat och det slutade med att jag och några till träffades regelbundet i Sujatas kök och lagade olika undebara Indiska rätter. Här är nog min favorit.


Först gör man tandoori kycklingen och sedan själva såsen.

4 port med en rätt:
1 kg kyckling, benfri
1 msk vitlökspasta
1 mak ingefärspasta
1/2 tsk chilipulver ej mexikansk
1 msk tandoorifärg eller stark orange hushållsfärg
1/2 tsk salt
4 msk yogurt

Blanda allt och ställ i kylen över natten.
Sätt ugnen på 200 och grilla i ugnen ca 15-20 minuter till de fått fin färg.

Såsen:
6 stora tomater
1 liten burk tomatpuré
1 msk ingefärspasta
1 msk vitlökspasta
2 msk rostade korianderfrön, torrosta tills de doftar kraftigt och är mörkt bruna
1 tsk chilipulver eller 1 hacka grön chili (beroende på styrka)
1 tsk honung
1 tsk ketchup
1 tsk Garam masala
6 hela kardemummakärnor
1/2 dl grädde

När jag lagar mat med många ingredienser och kryddor mäter jag ofta upp allt innan. Som i TV. Det blir så mycket enklare sedan. Man behöver inte mäta och och titta i receptet så noga medans man lagar. Mindre stressigt. Bara ett tips.

Börja med att hetta upp oljan i en panna med kanter. Själv har jag gas och lagar i en wokpanna.
Lägg i de hackade tomaterna och låt de koka upp. Lägg i tomatpurén, kardemumman, koriandern och chilipulvret. Nu ska det koka tills tomaterna inte är råa. Man ska se att olja separerar och lägger sig lite på ytan.
Plocka bort kardemumman. Bra att ha i exakt 6 st då vet man när man hittat alla.
Mixa tomatsåsen slät.
Blanda i ingefärspastan och vitlökspastan.
Lägg nu i Tandoorikycklingen som är grillad och klar.
Blanda i honung, limejuice och ketchup, koka i ca 10 minuter.
Ha sist i grädden och Garam masala.
Garnera med koriander, små klickar smör och strö lite extra Garam masala på toppen.
Till detta äten man ett gott Basmatiris eller indiskt bröd.



Här är färgen jag använder. Köpte den i Little India här i Kuala Lumpur.
Kan finnas i Asiatiska affärer.


Kycklingen marineras i starkt orange-röd tandooriyogurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar